måndag 10 september 2012

Älskade Chili

Ja så var det dags för skörd av våra chili.
Förstår nu att det blev konfunderingar i förra  inlägget när jag visade vad
 TV 4 Halland sände.
Nej.. jag tycker inte om för stark mat.
Nu blev det egentligen helt fel den dagen i förra veckan, det är min make som är förälskad i den frukten och  kallas också för 'Chilimannen', men när TV ringer upp honom på jobbet och vill göra reportage NU, så hänvisar han till sin lilla fru!
Ja, då blev det som det blev.

Nu kanske ni tror att jag inte tycker om chili alls men jag tycker om fruktens olika smaker, i och för sig inte lika mycket som min man (han tycker om när det svettas i pannan också), de gånger han 'kockar' så ringlar jag olivolja över min mat på tallriken... då blir det lagom (kan behöva göra så också ibland när jag själv tar i för mycket chili)

Åter till just smakerna.
Vi har upptäckt att det är stor skillnad på de olika sorterna av chilifrukter, och styrkan naturligtvis.
Nu kan jag kanske parera det med mängden eller olivolja, men det finns sorter som är fantastiskt goda och aromatiska, då är det bra att veta i vilken form de gör sig bäst i tillagningen, och vad de ska användas till.
En del fryser vi för då kommer smaken bäst fram och andra gör vi pulver på.
 De sorter vi har i år klarar vi oss bra med.

 'Jalapeño'
Den vanligaste chilin i Mexiko, passar till allt.
Dessa tärnar vi och fryser ner mest av.


'Hungarian Hot Wax' 
En bra och medelstark chili som passar bra till det mesta, även ostfyllda gratinerade i ugn.
Dessa tärnar vi också och fryser in.

 'Espelette'
Det GODASTE och mest aromatiska paprika pulver får vi av dessa frukter, otroligt gott.

'Monkeyface'
Den godaste chili jag någonsin ätit.
Den blir gul så småningom och då tar vi och fyller den med ost och in i ugnen stående på en grov saltbädd. Hela huset doftar helt underbart av denna fruktiga och kryddiga chili, helt sagolikt gott.
Redan när de växer upp de små plantorna och man berör bladen, sprider sig en fruktig doft som inte jag känner igen från andra chilisorter.

'Rocoto Canario'
Det är en mellan stark tjockväggig och stor chili, passar mycket bra att frysa och ta upp lagom mängd att ha i grytor.

Sötpeppar- Capsicum annum 'Colbaci'
Den var ny för oss i år, kan ni tro att här äts det mycket av den, rakt av....när som helst.
Ingen hetta alls men mycket god söt paprikasmak, det gillar jag.

Vivian






 

5 kommentarer:

  1. Bra att få lite tips. Jag har hur många sorter som helst iår, och många är lite för starka. Kanske jag lägger in en blandning av alla i ättika. Men mest tycker jag dom är kul att odla :-)

    SvaraRadera
  2. Intressant! Era chili är så imponerande stora. Min man älskar också chili.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka fina!! Testar också att så chili i år med väldigt lyckat resultat.

    Kul att du tittade in hos mig så jag hittade hit. Kommer tillbaka igen.

    Kram
    nina

    SvaraRadera
  4. Jalapeno tänker jag odla nästa år, jag gillar inlagda. Monkeyface tyckte jag var FÖR STARK :-)Men så är jag lite kinkig, hi hi. Tack för tipset med oljan på, det ska provas. Mina smaklökar skulle nog tycka bäst om den sista.
    Vad avundsjuk jag är på dig som får åka till Vargaslätten, det är mitt drömbesök. Jättefina bilder därifrån, tack !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig skörd, Vivianne! Lite avundsjuk på din Canario! Har 4 sorters Capsicum pubescens i år, men de bara blommar och har inte gett en enda frukt, men det blir nog bättre nästa år! DEt bästa jag vet är Rocotos Relleños - ljuvlig hetta! Ha en fortsatt trevlig helg! :) Mia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...