lördag 17 mars 2012

Samplantering

 Jag har en förkärlek för växter som passar in i en lund. 
Jag vet egentligen inte varför för det är då rakt inte den lummigaste trädgården jag har, men jag vill just ha mer av lite behaglig halvskugga.
När man kikar in i buskaget och ser marken kläds av Stort treblad - Trillium  grandiflorum längst bak och Tolvgudablommans - Dodecatheon media, rosa bakvända kronblad i förgrunden. Precis som de växer på sin ståndort. 
De kommer också från samma klimat, Nordamerika och är en miljö som vi kan skapa med en lund. Då trivs de bäst, därför så passar de naturligt bra ihop tycker jag
Ljuvligt vackert.

En konkuransutlysning av samplanteringar hittar du om du klickar på länken nedan,
 från bloggen Moseplassen

 

Ha en fortsatt härlig helg
Vivian

2 kommentarer:

  1. Jag är också svag för halvskuggiga lägen - lundar. Så härligt det låter med kombon trillium och tolvgudablomma.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker bild med den rosa tovgudablomman som bara skimrar så där läckert framför dina fina treblad. Lyckad kombo!

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...